Pētījums: Būtiski pieaugusi LBTU reputācija Latvijas sabiedrībā
2023. gadā būtiski pieaugusi Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (LBTU) kopējā reputācija, ieņemot otro augstāko reputācijas rādītāju augstākās izglītības sektorā Latvijā. Latvijas sabiedrība uzticas universitātei ilgtermiņā un augstu vērtē tās sniegtās izglītības kvalitāti. Tā secināts Kantar grupas īstenotājā Latvijas augstskolu reputācijas pētījumā, kas šī gada pavasarī īstenots septīto gadu un iekļāva situācijas izvērtējumu par deviņām lielākajām augstskolām.
Aizvadītajā gadā LBTU norisinājās zīmola maiņa, kas iekļāva universitātes nosaukuma, stratēģijas un grafiskās identitātes izmaiņas. Tās ietekmējušas kopējo atpazīstamību un dažādus reputācijas rādītājus. Kā liecina reputācijas pētījuma rezultāti, universitātes atpazīstamība septiņu gadu laikā nemainīgi ir bijusi ļoti augsta un 91 – 94% iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 60 gadiem zina augstskolu Jelgavā. Lai gan šogad tā nedaudz mazinājusies par trīs procentpunktiem, joprojām ir būtiski augstāka nekā vidējais rādītājs augstākās izglītības sektorā.
Savukārt LBTU reputācija piedzīvojusi līdz šim nebijušu kāpumu un ar 67 indeksa punktiem tā ir vērtējama kā vidēji augsta. Salīdzinot ar Latvijas augstākās izglītības sfēras kopējo reputāciju, LBTU reputācijas līmenis ir augstāks par vidējo rādītāju kopējā iedzīvotāju grupā, kas gada laikā piedzīvojis kritumu. Arī jauniešu mērķauditorijā šogad LBTU reputācija būtiski augusi: LBTU rādītājs no 56 indeksa punktiem 2022. gadā kāpis līdz 62 punktiem šogad. Līdz ar to LBTU reputācija šogad ir augstāka par vidējo rādītāju jauniešu mērķauditorijā kopumā, kas ir 56 indeksa punkti.
“Reputācija ataino universitātes pievilcību sabiedrības acīs un tās gaidas pret kopējo darbību, sniegtajiem pakalpojumiem un sasniegtajiem rādītājiem. Redzam, ka iedzīvotāji ir pamanījuši mūsu paveikto, to novērtējuši un redz universitātes potenciālu. Turklāt reputācijas pieaugumam ir objektīvi iemesli – mūsu universitātes absolventiem ir vieni no augstākajiem nodarbinātības rādītājiem Latvijā, un Jelgava ir kļuvusi par veiksmīgu starta vietu tūkstošiem jauno speciālistu gandrīz visās tautsaimniecības nozarēs,” stāsta LBTU rektore Irina Pilvere.
Līdzīgi kā visā pētījuma periodā, arī šogad LBTU reputāciju veicinošais aspekts ir uzticēšanās universitātei ilgtermiņā. Kompetence jeb racionālā reputācijas dimensija, līdzīgi kā iepriekš, ir LBTU stiprā puse. Turklāt gada laikā LBTU reputācijas pievilcības vērtējums sabiedrībā ir būtiski pieaudzis. Gan pievilcības, gan kompetences dimensiju vērtējumi iedzīvotāju vidū ir būtiski augstāki nekā visām mērītajām augstskolām kopā, savukārt jauniešu vidū abu dimensiju vērtējumi atbilst jomas vidējiem novērtējumiem.
Interesanti, ka gada laikā būtiski audzis pozitīvo komentāru par LBTU īpatsvars. Teju absolūtais vairākums 87% sabiedrības spontāni sniedz pozitīvus komentārus par LBTU. Visbiežāk kā pozitīvo iedzīvotāji min LBTU tēlu/reputāciju kopumā un sniegtos pakalpojumus/darbību. Turklāt pozitīvo atsauksmju īpatsvars tieši par LBTU sniegtajiem pakalpojumiem/darbību gada laikā būtiski kāpis.
Latvijas augstskolu reputācijas pētījumu organizē un veic tirgus, sociālo un mediju pētījumu kompānija Kantar, izmantojot Kantar grupai piederošo un starptautiski aprobēto metodi TRI*M™ Korporatīvā reputācija (TRI*M Corporate Reputation). Iedzīvotāju aptauja ik gadu tiek īstenota pavasarī, aptverot dažāda vecuma sabiedrības pārstāvjus un ievērojot ESOMAR tirgus un sociālo pētījumu veikšanas kodeksu un standartus. Līdzīgs augstskolu reputācijas pētījums tiek organizēts arī Igaunijā.