Pārlekt uz galveno saturu

Pētījums "Iespēju reģions": Sievietes ar bērniem attīsta uzņēmējdarbības prasmes

Attēla autors: No LBTU arhīva

Sekmīgi norit projekta "Region of Opportunities / Iespēju reģions" realizācija, kas nodrošina uzņēmējdarbības apmācību ilgstoši bezdarbā esošām sievietēm ar bērniem, pārstāvot lielākās nacionālās minoritātes Latvijā un Igaunijā. Pārrobežu aktivitātes un projekta gaitā izstrādātais kurss piedāvā aizraujošu un interaktīvu pieeju, kas izvēlētajai mērķauditorijai palīdzēs attīstīt būtiskas kompetences mikrouzņēmuma vai maza uzņēmuma uzsākšanai un vadīšanai. 

Izvēlētā mērķauditorija ir ilgstošas bezdarbnieces – sievietes ar bērniem vecuma grupā no 15 līdz 29 gadiem, kas pieder pie lielākajām mazākumtautībām Latvijā (Rīgā, Rīgas reģionā un Zemgalē) un Igaunijā (Põhja-Eesti reģionā).

Projekta zinātniskā vadītāja Andra Zvirbule: "Apmācību kurss ir veidots divos moduļos, lai ne tikai sniegtu biznesa zināšanas, bet arī stiprinātu mērķauditorijas pārliecību par sevi un savām spējām, kā arī veicinātu ideju ģenerēšanas un attīstīšanas prasmes. Turklāt būtisks projekta ieguvums ir tas, ka apmācību noslēguma sertifikāts sniedz iespēju iegūtos kredītpunktus no neformālās izglītības transformēt formālajā izglītībā."

Projekta laikā notikušas vairākas nozīmīgas aktivitātes gan Rīgā, gan Tallinā. Tallinā seminārs bija veltīts dažādu digitālo iespēju izpētei. Programmas dalībniekiem bija iespēja apmeklēt Ülemiste City – vienu no Igaunijas vadošajiem tehnoloģiju, inovāciju un uzņēmējdarbības centriem, kā arī e-Estonia informatīvo centru, kur digitālās transformācijas konsultante prezentēja Igaunijas sasniegumus ceļā uz kļūšanu par vienu no digitāli attīstītākajām valstīm pasaulē. Prezentācija piedāvāja gan stratēģisku kontekstu, gan motivāciju klātesošajiem topošajām uzņēmējām.

Savukārt Rīgā nodarbību laikā projekta dalībniecēm bija iespēja izspēlēt savu ideju seminārā "Iztēlojieties savu biznesu!". Dalībnieces sākumā iedvesmoja pieaicināta praktiķe un eksperte Mišela Šehurina – vairāku veiksmīgu tiešsaistes izglītības un mākslīgā intelekta vadītu jaunuzņēmumu virzītājspēks, vadošā neironu tīklu eksperte, digitālo produktu laišanas klajā speciāliste un sociālo mediju mārketinga eksperte. Iztēlojoties savu biznesu, dalībnieces veidoja biznesa kanvu par tēmu "Skaistums biznesam", pielietojot biznesa veidošanas principus un sagatavojot aizraujošas prezentācijas.

Dažas no projekta aktivitātēm notiek attālināti, kur tika organizētas interaktīvas sesijas. Vienā no tādiem pasākumiem jaunās sievietes tika iepazīstinātas ar EntreComp — Eiropas Komisijas izstrādāto uzņēmējdarbības kompetences ietvaru. Mērķauditorijai tika uzsvērtas četras galvenās jomas: idejas un iespējas, resursi un rīcība. Interaktīvās tiešsaistes sesijas laikā eksperte Jeļena Sterhova vadīja dalībnieces cauri universālajām prasmēm, ko parasti izmanto jaunās māmiņas un sievietes uzņēmējdarbības sākuma stadijā.

Šāds apmācību princips, kad biznesa teorija tiek kombinēta ar praksi, veido labu sinerģiju, jo rodas biznesa asociācijas, kas kalpo par pamatu gan stipro, gan vājāku pušu apzināšanai. Projekta gaitā dalībniecēm bija iespēja iepazīties ar vairākiem profesionāļiem, kuri dalījās savā pieredzē par ļoti interesantām un noderīgām tēmām. Individuālā pieeja un sarunas sniedz atgriezenisko saiti un papildu informāciju par biznesa procesiem, ko citādā veidā iegūt nevar. Neformālos semināros dalībnieces rosināja diskusijas par dažādiem jautājumiem, piemēram: par kļūdām biznesā, atklājumiem un iespaidīgiem panākumiem; par pozitīvās domāšanas maģiju; par atbildības lomām; par ģimenes dzīves sabalansēšanu ar biznesu; par perfekcionisma atlaišanu; par komandas veidošanu un lomām, kā arī citiem interesantiem tematiem.

Tāpat projekta zinātniskā vadītāja Andra Zvirbule uzsver: "Biznesa ideju ģenerēšanā un sagatavošanā nozīmīgs ir ne tikai komandas darbs, bet arī pārrobežu pieredze, ar kuru šajā projektā ir iespējams dalīties, īpaši apspriežot biznesa ideju būtību un izcelsmi. Dalībnieki kopā ar projekta partneriem pētīja dažādus biznesa ideju ģenerēšanas veidus, iedvesmojoties no reāliem piemēriem un diskutējot par to, kā radušies gan globāli, gan vietēji uzņēmumi. Ideju ģenerēšanā īpaši svarīgi ir trenēt radošumu, tāpēc projekta dalībnieces tika iepazīstinātas ar vairākām radošumu veicinošām metodēm, izmantojot jautras un praktiskas aktivitātes."

Vairāk par projekta gaitu un realizētajiem pasākumiem var iepazīties mājaslapā: https://centralbaltic.eu/project/region-of-opportunities/

Projekts tiek īstenots Centrālās Baltijas jūras reģiona programmas 2021. - 2027.gadam ietvaros. Projekta numurs CB0500256. Projekta kopējais budžets 212.191,28 eiro; no tiem ERAF līdzfinansējums 80% jeb 169.753,02 eiro. LBTU budžeta daļa  125.078,88 eiro.

logo
Pievienots 22/08/2025