LBTU pārstāvji piedalās forumā ūdeņraža tehnoloģiju jomā
Rīgā norisinās "European Hydrogen Valleys Investment Forum 2025" un Eiropas Inovāciju padomes "Scaling Club" Ambīciju forums, kas kopumā pulcē aptuveni 600 nozares līderus un investorus no visas Eiropas. Starp dalībniekiem ir arī Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Inženierzinātņu un informācijas tehnoloģiju fakultātes (LBTU IITF) profesors Aigars Laizāns un LBTU padomes loceklis, profesors Gints Birzietis. Pasākumu mērķis ir veicināt zināšanu apmaiņu un jaunu projektu attīstību ūdeņraža tehnoloģiju jomā.
LBTU profesors Aigars Laizāns piedalījās paneļdiskusijā "Rīgas Ūdeņraža ielejas finansēšanas iniciatīvas izziņošana", kurā iepazīstināja ar starptautiskā projekta "BSR HyAirport" aktualitātēm. Viņš norādīja, ka projekts tika uzsākts 2023. gada novembrī, apvienojot 16 partnerus un 24 asociētos partnerus, tostarp LBTU, lidostas, aviokompānijas, nozares uzņēmumus, aviācijas degvielas piegādātājus, valstu regulatorus, pētniecības iestādes un nevalstiskās organizācijas.
Projektā tiek strādāts pie risinājumiem, kas veicinātu ar ūdeņradi darbināmo lidmašīnu agrīnu ieviešanu Baltijas jūras reģionā, sagatavojot lidostas “zaļā” ūdeņraža uzglabāšanai, apstrādei un piegādei. Eksperti prognozē, ka šādas lidmašīnas tuvākajos gados kļūs arvien pieprasītākas, īpaši īsajos reģionālajos maršrutos, sākotnēji mazākiem gaisa kuģiem.
Svarīgākais "BSR HyAirport" projekta mērķis ir rast praktiskus risinājumus lidostu dekarbonizācijai. Līdz ar to tiek pētītas gan ūdeņraža un citu sintētisko degvielu iespējas kā alternatīva fosilajām degvielām, gan sagatavoti priekšnosacījumi to izmantošanai aviācijā.
Partnerības ietvaros tiek izstrādātas koncepcijas reģionālai ūdeņraža piegādei lidostām, izvērtēts vietējais pieprasījums, kā arī analizēti juridiskie un drošības aspekti, kas saistīti ar ūdeņraža uzglabāšanu un apstrādi lidostās. Projekts paredz arī degvielas uzpildes procedūru izstrādi un testēšanu gan ar ūdeņradi darbināmiem gaisa kuģiem, gan lidostu apkalpošanas tehnikai.
Sadarbojoties lidostām, tehnoloģiju uzņēmumiem, aviosabiedrībām un pētniecības iestādēm, tiek veidota unikāla platforma kopīgu risinājumu izstrādei, izmēģināšanai un ieviešanai. Iniciatīvā iesaistīti projekta partneri no dažādām Baltijas jūras reģiona valstīm, kuru pārziņā kopumā ir aptuveni 40 lidostas, apliecinot augstu interesi par šīs tehnoloģijas attīstību.
No Latvijas puses projektā kā partneris piedalās lidosta "Rīga", Latvijas Ūdeņraža asociācija, LBTU un aviācijas degvielas piegādātājs SIA "Gulfsteram Oil", bet asociēto dalībnieku vidū ir "AirBaltic", Liepājas lidosta, Civilās aviācijas aģentūra un Satiksmes ministrija.
Projekta gaitā paredzēta jaunu risinājumu sagatavošana, to testēšana un novērtēšana, kā arī zināšanu pārnese. LBTU kā projekta partnera uzdevumi ir saistīti ar ūdeņraža ražošanas potenciāla apzināšanu Latvijā, uzglabāšanas risinājumu izstrādi lidostām un piemērotāko transportlīdzekļu identificēšanu, ko nākotnē iespējams darbināt ar ūdeņradi.
LBTU zinātniekiem jau ir iepriekšēja starptautiska pieredze ūdeņraža jautājumu izpētē, piedāvājot dažādus inovatīvus risinājumus. Šie pētījumi apliecina universitātes potenciālu ūdeņraža tehnoloģiju attīstības izpētē un ilgtspējīgas enerģētikas virzienā.
Projekts tiek īstenotas "Interreg" Baltijas jūras reģiona programmas 2021.-2027. gadam ietvaros. Projekta kopējais budžets 4 832 465,73 EUR, no tiem ERAF līdzfinansējums 80% jeb 3 865 972,58 EUR. LBTU budžeta daļa 133 660,80 EUR, no tiem ERAF līdzfinansējums 106 928,64 EUR.

