Pārlekt uz galveno saturu

Promocijas darbā izstrādā inovatīvu risinājumu iekšdedzes motoru gāzu apmaiņas sistēmas efektivitātes paaugstināšanai

Attēla autors: No LLU arhīva

30. augustā Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (LBTU) Tehniskajā fakultātē promocijas darbu "Inovatīvu risinājumu izstrāde iekšdedzes motoru gāzu apmaiņas sistēmas efektivitātes paaugstināšanai" izstrādāja Kārlis Banis un ieguva zinātnes doktora grādu zinātnes doktors inženierzinātnēs un tehnoloģijās.

Promocijas darba mērķis ir izstrādāt pilnveidotu droseļvārsta konstrukciju un novērtēt tās ietekmi uz motora darbības parametriem, kā arī izstrādāt un izgatavot specializētu jaudas mērīšanas iekārtu ar šādas konstrukcijas droseļvārstu aprīkotu spēkratu testēšanai.

"Iekšdedzes motori jau ilgu laiku ir galvenais spēka avots transporta nozarē. Tehnoloģiju attīstība šajā nozarē ir radījusi virkni uzlabojumu, lai uzlabotu iekšdedzes motoru veiktspēju un samazinātu emisijas. Tomēr šajā attīstībā ir palikusi viena svarīga niša, proti, ieplūdes sistēmu droseļvārsti. Lai gan to uzbūve ir vienkārša, tā ir nepilnīga un var radīt papildu pretestību plūsmas kanālā, kas samazina motora veiktspēju, it īpaši viencilindra motoru gadījumā, kas tiek lietoti dažādos lauksaimniecības un sadzīves agregātos un mašīnās. Lai uzlabotu iekšdedzes motoru veiktspēju, tehnoloģijas tiek attīstītas ar mērķi samazināt motora komponenšu berzes koeficientu un palielināt sadegšanas efektivitāti, tādējādi palielinot paša motora darbības efektivitāti un samazinot nepieciešamību pēc lielāka darba tilpuma motoriem, lai attīstītu to pašu jaudu un nodrošinātu kvalitatīvu braukšanu. Tiek arī attīstītas gāzu pēcapstrādes sistēmas, kas ķīmiski pārveido motora izplūdes gāzes, lai neitralizētu kaitīgo vielu daudzumu līdz aktuālajos standartos noteiktajam līmenim," stāsta jaunais zinātnieks.

Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, doktora grāda pretendents veica vairākus uzdevumus - izvērtēja pasaules patentu datubāzē pieejamo iekšdedzes motoru droseļvārstu analogu priekšrocības un trūkumus, aprakstīja gāzu dinamiskos procesus iekšdedzes motoru ieplūdes un izplūdes sistēmās un izvērtēja to ietekmi uz motora darbību, identificēja gāzu apmaiņas sistēmas komponenšu konstruktīvo parametru ietekmi uz gāzu dinamiskajiem procesiem un matemātiski ieguva izejas datus turpmāko eksperimentālo un modeļpētījumu veikšanai, izveidoja unikālu droseļvārsta digitālo prototipu, patentēja tā konstrukciju un izgatavoja specializētu jaudas mērīšanas iekārtu spēkratu testēšanai, kas aprīkoti ar šādas konstrukcijas droseļvārstu, savukārt veicot eksperimentālos un modeļpētījumus, noteica gāzu apmaiņas sistēmas komponenšu konstrukcijas izmaiņu ietekmi uz motora darbības parametriem, kā arī aprobēja jaunizveidoto jaudas mērīšanas iekārtu un eksperimentāli noteica tās mērījumu atkārtojamības līmeni un izvērtēja izstrādātā droseļvārsta prototipa un jaudas mērīšanas iekārtas ekonomisko izdevīgumu.

Promocijas darba zinātniskie vadītāji: asociētais profesors, Dr.sc.ing. Vilnis Pīrs (ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5150-8854) un Dr.sc.ing. Imants Nulle.

Saskaņā ar vienošanos ar autoru pēc aizstāvēšanas promocijas darba pilnais teksts pieejams bibliotēkas repozitorijā universitātes tīklā.

Promocijas darba pilnteksta URL adrese ir cita:

Bibliotēkas datubāzē "LBTU aizstāvētie promocijas darbi" norāde uz pilno tekstu ir mainīta - https://ej.uz/bah8.

 

Pievienots 31/08/2023