Pārlekt uz galveno saturu

LBTU absolvente Evita Pīlēģe: Karjeras konsultēšana ir radoša profesija

Attēla autors: No LLU arhīva

Lai gan Evita Pīlēģe dažādos dzīves periodos ir dzīvojusi Rīgā un Vācijā, tomēr par savām mājām uzskata Jelgavu. Jelgavā ir ne tikai viņas mājas, bet arī vieta, kur ieguva augstākās izglītības diplomu. Pateicoties viņas centībai un augstajiem rezultātiem profesionālā maģistra studiju programmā "Cilvēkresursu vadība", 2024. gada vasarā absolvente ieguva īpašo izcilības diplomu, kas ir apliecinājums izcilām un teicamām sekmēm visos studiju gados.

Kur esi mācījusies līdz 12. klasei?

Esmu Jelgavas 4. vidusskolas absolvente. Pamatskolu esmu beigusi ar muzikālo virzienu, bet vidusskolā gāju dabaszinību klasē.

Jau skolas laikā sevi pierādīji kā apzinīgu skolnieci, kura vienmēr centās arī atbalstīt savus klasesbiedrus. Kuri mācību priekšmeti radīja pastiprinātu interesi?

Es ļoti izbaudīju latviešu valodas un literatūras stundas. Man patīk izprast valodas loģiku un struktūru, kā arī iedziļināties literārajā darbā, sajust tēlus, pētīt kompozīciju un pašai radīt dažāda žanra tekstu. Varētu sacīt, ka manī dzīvo nerealizējies latviešu valodas skolotājs, redaktors vai rakstnieks, tādēļ es ar lielu prieku brīvajā laikā uzņemos dažādus tekstrades vai analīzes darbus.

Skolotāji ne tikai sniedz lielu atbalstu mācībās, bet ir arī virzītājspēks. Vai arī tev ir skolotājas, kuras tevi attīstīja kā personību un bija vienmēr klātesošas?

Šis saraksts varētu būt ļoti garš, jo līdzās ģimenes atbalstam tieši skolotāji ir veidojuši mani par cilvēku, kāda es esmu šodien. Vispirms paldies manai 1. klases audzinātājai Īrisai Kazibājevai, kura manī ielika lielu patiku pret mācīšanos. Ziniet, man tik ļoti patika mācīties, ka es pēc 1. klases brīvprātīgi gāju uz vasaras darbiem, neskatoties uz to, ka 1. klasi pabeidzu izcili. Man gribējās satikt draugus, kādam arī palīdzēt (te laikam jau ir vērojams pirmais karjeras konsultanta asns). Klases audzinātāja bija ļoti izbrīnīta, kad vasaras darbu klasē ieraudzīja mani ierodamies pirmo, jo man tur nemaz nebija jābūt.

Tāpat vēlos pateikties skolotājai Vijai Kreicumai, kura man un ģimenei bija liels atbalsts turpmākajos sākumskolas gados.

Uzskatu, ka manu personību un skatījumu ļoti ir ietekmējusi mūzikas skolotāja Liena Celma. Mūzikas stundas bija kā maza inteliģences akadēmija, kurā skolotāja izkopa mūsu pasaules skatījumu, veidoja atbildīgu attieksmi pret darbu un katru uzstāšanās reizi aicināja domāt par vēstījumu, koptēlu un stāju. Tas noteikti pastiprināja manu interesi par kultūras pasauli un ir pamats arī tam, lai šīs studijas es īstenotu izcili, jo katrā uzstāšanās reizē (lasīt – tajā, ko tu dari) tev ir jādara vislabākais, ko vari.

Paldies arī latviešu valodas skolotājai Sanitai Baltiņai. Viņas stundas vēl vairāk manī stiprināja pārliecību, ka mans ceļš pēc skolas ir kultūras ceļš. Viņai gan tolaik, gan joprojām piemīt talants – ikvienā ieraudzīt labo. Manuprāt, viņa faktiski daudziem skolas laikā ir bijusi karjeras atbalsta persona, kura arī katrā delverī un negantniekā ieraudzīja viņa stipro pusi, cilvēcīgumu. 

Izglītības ceļš – no kultūras līdz cilvēkresursu vadībai

Latvijas Kultūras akadēmijā esmu ieguvusi gan bakalaura grādu kultūras teorijā un vadībā, gan humanitāro zinātņu maģistra grādu mākslā. Arī pirmās maģistra studijas es beidzu ar augstiem akadēmiskiem sasniegumiem. Tobrīd gan man bija citas intereses – es pētīju politiķu runas un politisko kultūru. 

Kā nolēmi pievienoties LBTU saimei? 

Sava veida pirmā saikne ar LBTU un Ekonomikas un sabiedrības attīstības fakultāti man izveidojās jau tajā laikā, kad, piedaloties projektā "Top-anti orators", es savu simpātiju balvu par labām oratora prasmēm piešķīru profesorei Baibai Rivžai, kā arī pirmo maģistra darbu iesēju Ekonomikas un sabiedrības attīstības fakultātē. Interesanti, kā viss dzīvē apmet loku – vasarā es saņēmu arī B. Rivžas stipendiju.

Man radās vēlme sevi profesionāli pilnveidot, jo jau kādu laiku urdīja ideja par vēl vienu studiju īstenošanu. Atšķirībā no dažādiem kursiem, semināriem, vebināriem un tamlīdzīgi, augstākās izglītības studijas sniedz iespēju kādu tēmu apgūt sistemātiski un dziļi, aplūkojot to no 360 grādiem. Man bija svarīgi, lai izglītības iestāde būtu tuvu mājām, tādēļ LBTU bija loģiska izvēle.

Praktiskā pieredze pieaugušo izglītībā – ceļš uz karjeras konsultēšanu

Vairāk nekā 10 gadus biju strādājusi pieaugušo izglītībā Latvijas Kultūras koledžā. Strādājot gan ar studējošajiem, gan darbiniekiem kā lektore un direktores vietniece, sapratu, ka studiju virziena, programmas un profesijas izvēle ir komplekss process, ko ietekmē dažādi iekšējie un ārējie faktori. Pie dažām atziņām biju nonākusi jau patstāvīgi, taču vēlējos pārliecināties par to patiesumu un iegūt jaunas zināšanas, lai varētu palīdzēt un atbalstīt cilvēkus viņu karjeras lēmumos.

Lai iegūtu profesionālā maģistra grādu cilvēkresursu vadībā un karjeras konsultanta kvalifikāciju, ko tu savā noslēguma darbā pētīji un kā nonāci līdz tieši šādam tematam?

Darba tēma bija "Karjeras vadības prasmju pilnveidei darbam informācijas tehnoloģijās", kam praktiskā daļa tika veidota Riga TechGirls programmai "Iepazīsti tehnoloģijas". Šādu tēmu izvēlējos, jo pati esmu šīs programmas absolvente, līdz ar to zinu programmu kā klients / dalībnieks. Sapratu, ka, liekot kopā programmas dalībnieka pieredzi ar karjeras konsultanta zināšanām, varu izveidot tieši uz klientu vajadzībām vērstu karjeras atbalstu. Negaidīta atskārsme man bija tā, ka sapratu – kultūras un radošajās industrijās, kā arī IT nodarbinātajiem (kā arī tiem, kuri vēlas būt šajās nozarēs nodarbināti) ir kopīgi konteksti un karjeras ceļi, tādēļ varēju likt lietā arī visas savas līdzšinējās zināšanas, ko biju guvusi izglītojošajā darbā kultūras un radošajās industrijās.

Nonākšana pie tieši šādas darba tēmas man pašai bija nedaudz negaidīta. Piesakoties studijām, es biju domājusi rakstīt darbu par karjeras izvēlēm kultūras un radošajās industrijās strādājošajiem. Sarunā ar maģistra darba vadītāju, profesori Baibu Briedi viņa man ierosināja izstrādāt studentiem patstāvīgi apgūstamu karjeras vadības programmu. Pēc sarunas es sapratu, ka tieši šāds modulis būtu vērtīgs programmai "Iepazīsti tehnoloģijas", jo tajā ļoti labi ir atklāta katras profesijas specifika, bet mazāks uzsvars bija likts uz dalībnieka karjeras izzināšanas iespējām profesijā un nozarē.  Pēc tam sazinājos ar Riga TechGirls un pastāstīju par savu ideju, kas tika pieņemta. Tad es ar lielu motivāciju "ķēros" pie tās attīstīšanas. 

Tēma ir gan ietilpīga un tā prasa nopietnu darbu. Kā tev veicās ar izstrādātā programmas ieviešanu realitātē?

Darba izstrādāšana gāja kā "pa sviestu", jo man bija interese un motivācija. Organizācijai bija nepieciešamība un no programmas absolventiem sapratām, ka viņi šādu moduli vēlētos. Programmu bija jāsāk īstenot 2023. gada augustā, tādēļ man visa vasara pagāja lielā darbā - pētniecībā un karjeras atbalsta programmas izstrādāšanā, rudens un ziemas sākums – programmas aprobēšanā, ziemas izskaņa un pavasaris – datu apstrādē un analīzē. 

Ieguldītais darbs vainagojās rezultātiem. Es saņēmu ļoti pozitīvas atsauksmes no dalībniekiem un arī dati apstiprināja, ka programma sasniedz tai izvirzīto mērķi. Esmu ļoti gandarīta. Programma tika arī izvirzīta Karjeras balvai 2024. 

Pēc uzkrātas profesionālās pieredzes vairāku gadu garumā, kā ir atsākt studijas? 

Visvairāk man atmiņās palikusi tā sajūta, ka pieaugušam studentam (jau ar darba un studiju pieredzi) ir gluži cita studiju garša. Tu vari uzdot jau dziļākus jautājumus un likt lietā dzīves pieredzi. 

Jau esi iepazinusi arī citas studiju vietas. Kas tev visspilgtāk palicis atmiņā no studiju laika LBTU? 

Īpaši vēlos pateikties pasniedzējam Jānim Pāvulēnam. Viņš prata iedrošināt, ka esmu uz pareizā ceļa. Īpaši atceros viņa vārdus: "Šo jūs esat izdomājusi sarežģīti, bet jūs tiksiet ar to galā!" Principā tas ir īss kurss karjeras atbalsta idejā – mums kā konsultantiem vai vienkārši līdzcilvēkiem ir jāiedrošina un jāatbalsta, nekas nav jāsaka priekšā vai jādara otra vietā. Jāpalīdz cilvēkam sev noticēt un viņš ceļu atradīs pats.

Tāpat mani ļoti iedvesmoja Intas Lemešonokas nodarbības konsultēšanas metodikā, kas palīdzēja atklāt šīs profesijas radošo pusi.

Studiju process ir gana aizraujošs, piedāvājot neskaitāmas iespējas un ieguvums. Ko visvairāk esi ieguvusi no studiju procesa?

Es sapratu, cik radoša ir karjeras konsultēšana - materiāli un idejas konsultēšanas metodēm ir visapkārt. Tajā pašā laikā vissvarīgākā metode esam mēs paši. Ja nepratīsim patiesi klausīties un ieklausīties, tad neviena cita metode nebūs efektīva.

Uzkrāta profesionālā un studiju pieredze, turklāt maģistra studijās iegūts izcilības diploms. Kāda ir tava panākumu atslēga, lai sasniegtu arvien jaunas virsotnes?

Tas vienlaicīgi bija un nebija grūti. Grūti bija tādā ziņā, ka studijas bija intensīvas, paņēma brīvdienas un brīvo laiku. Nebija grūti, jo patika un īpašu piepūli es nepieliku, lai saņemtu izcilības diplomu. Pēc pirmā semestra, kad atzīmes bija tikai 10 un 9, es, protams, sapratu, ka iesākums vedina uz šādu rezultātu. Bet es vienkārši mēģināju noturēt sākotnēji sev netīši nolikto latiņu. Un brīžos, kad gāja grūtāk, iztēlojos to brīdi, kad stāvēšu LBTU Aulā, lai saņemtu diplomu. Teicu sev – lai kā arī ies, tu tiksi līdz galam. Starp citu, tā arī ir viena no metodēm mērķu sasniegšanai – vizualizācija.

Studiju laikā tavs ieguldītais darbs tika atzinīgi novērtēts. Vai esi arī saņēmusi kādu stipendiju par savu veikumu? 

Jā, es visus studiju semestrus saņēmu valsts budžeta finansēto stipendiju, savukārt pēc absolvēšanas par studiju sasniegumiem man tika piešķirta profesores Baibas Rivžas jubilejas stipendija.

Kādi ir tavi tuvākie un tālākie nākotnes plāni? 

Tuvākajos plānos ir ieviest un pilnveidot karjeras vadības tiešsaistes mācību programmu, ko esam izveidojuši kopā ar Riga TechGirls. Tai jau ir iespējams pieteikties un pašvadīti mācīties, kā arī saņemt karjeras konsultācijas. Domāju iesaistīties dažādās citās ar karjeras konsultēšanu saistītās aktivitātēs, iespējams, arī mācīt. Turpināšu arī sadarbību ar Alberta koledžu, kur pasākumu producēšanas studējošajiem vadu prakses.  Plānoju arī strādāt par vācu valodas skolotāju pamatskolā – es vēlos iedvesmot jauniešus un parādīt šīs valodas skaistumu, kā arī plašās iespējas, ko paver tās pārvaldīšana. Es pati esmu mācījusies un strādājusi Vācijā, piedalos Vācijas vēstniecības organizētos pasākumos un joprojām redzu, ka ar vācu valodas zināšanām paveras jauni karjeras ceļi. 

 

Pievienots 27/06/2025